DEBATT:
En bekymringsmelding om fellesskolen
Vi i FO og Utdanningsforbundet får meldinger fra bekymrede medlemmer om at laget rundt eleven svekkes. Vår oppfordring er krystallklar: Vi trenger flere trygge voksne i skolen, ikke færre.
Flere kommuner gjennomfører budsjettkutt som rammer skolene, skriver Marianne Solberg og Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
FO / Utdanningsforbundet
Saken oppsummert
Dette er en meningsytring. Den gir uttrykk for skribentens meninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Fontene her.
I august gikk tusenvis av barn forventningsfullt inn skoleporten for første gang. En god skolehverdag krever selvsagt nok lærerutdannede lærere. Samtidig trenger skolen også miljøterapeuter med sosialfaglig kompetanse, som sammen med lærerne sørger for at alle får en god og trygg skolehverdag.
Forventningene til hva vi som jobber i skolen skal løse er mange. Vi skal bekjempe mobbing, bidra til sosial utjevning og ivareta et mangfold av store og små behov hos elevene. Sammen skal vi legge til rette for utvikling, trivsel og læring. I valgkamp og festtaler er de fleste enige om å styrke laget rundt eleven. Men i praksis ser vi nå det motsatte over hele landet.
Vi i FO og Utdanningsforbundet får meldinger fra bekymrede medlemmer om at laget rundt eleven svekkes. Det kuttes i stillinger, det blir færre trygge voksne i klasserommet, og de som er igjen blir sittende med et stadig større ansvar alene.
Flere kommuner gjennomfører budsjettkutt som rammer skolene. Et eksempel er Grefsen skole i Oslo som måtte kutte i miljøteamet og kvittet seg med én sosiallærer, én skoleleder og fem assistenter. Det går ut over alle barna, men rammer hardest dem som trenger mer tilrettelegging og oppfølging for å utvikle seg faglig og sosialt.
Vi opplever at politikerne er svært ambisiøse på våre vegne, både i debatter og taler, og de har stor tiltro til at vi løser oppgavene. Men samtidig opplever vi at verken ambisjoner eller lovord følges godt nok opp når pengene skal fordeles.
Inkludering og et godt lag rundt eleven er grunnleggende for den norske fellesskolen. Elever som er trygge, opplever mestring og føler seg som en del av fellesskapet lærer bedre. Skolen er med på å definere hvilket liv du får som voksen.
Derfor må vi investere i skolen, ikke kutte i den.
Dagens utvikling understreker alvoret. Mobbingen øker og flere sliter med bekymringsfullt skolefravær. Mange barn og unge sliter med å finne seg til rette i skolen. Utenforskapet vokser og mange faller fra uten å fullføre. Samtidig pågår det en debatt om ungdomskriminalitet og forebygging. Ansvarlige politikere må kjenne sin besøkelsestid. Nå er ikke tiden for å svekke fellesskolen.
Oppfordringen fra oss som organiserer lærere og sosialarbeidere er krystallklar: Vi trenger flere trygge voksne i skolen, ikke færre. Vi trenger tid til å følge godt opp og mer enn krisetiltak når det kanskje er for sent. Vi trenger politiske prioriteringer, ikke flere festtaler.
Flere saker
Amalie Søllesvik og Sander Nyberg har positive opplevelser med trainee-ordningen. De håper noe av det de selv fikk tilbud om, blir faste ordninger for nyansatte.
Simen Aker Grimsrud
Sander og Amalie ble lokket med en «myk» start i barnevernet
Tamima Nibras Juhar ble drept på jobb. Sosionom og gatekunstner Roy Håvard Løseth har foreviget henne på en vegg på Kampen i Oslo.
Frode Rønning
Tamimas arbeidsgiver får sterk kritikk. Arbeidstilsynet kaller lovbruddene alvorlige
Oddny Kristin Grytal-Bech og Silje Lyngmo Heien trives godt i jobben som Nav-ansatte.
Hanna Skotheim
De får kjeft av brukere: – Jeg forstår reaksjonen deres
Ingrid Helene Jensen Vogsland
Hanna Skotheim
– Vi løftet noen fra rullestol og over i fanget vårt for å skli sammen
Elle melle deg fortelle... Tre pensjonerte sosionomer er med i ei gruppe som skriver dikt og historier til hverandre. Fra venstre: Catharina Selmer, Ellen Tronsmo, Eli Hindenes.
Hanna Skotheim
– Vi har tusen historier
Hanna Skotheim

