Nav
Flere er fornøyde med Nav
Nær åtte av ti av brukerne er fornøyde, viser årets brukerundersøkelse. De yngste er mest tilfredse.
Nav-direktør Hans Christian Holte sier at de jobber med å få ned ventetidene
Stian Lysberg Solum / NTB
Saken oppsummert
marius.helge.larsen@ntb.no
– Det er veldig viktig at brukerne våre er fornøyde med oss. Vi har fortsatt et forbedringspotensial, men dette er likevel en honnør til våre ansatte, sier Nav-direktør Hans Christian Holte i en pressemelding.
Tilfredsheten med Nav har økt fra 76 prosent i fjor til 78 prosent i år.
Samtidig har tilliten til Nav steget fra 71 prosent i 2023 til 74 prosent i årets undersøkelse. Dette er det høyeste nivået siden målingene startet i 2016.
Tilfredshets- og tillitsnivået er imidlertid lavere blant de yngre enn hos brukerne som er over 30 år.
Flaks og tilfeldigheter
Et annet funn er at 43 prosent av Nav-brukerne mener at flaks og tilfeldigheter avgjør hvem som får hva fra Nav.
– Dette er en betydelig økning fra 2021, da andelen var på 33 prosent. Denne utviklingen kan tyde på en voksende bekymring for rettferdigheten i tildelingen av ytelser. Det kunne også tenkes at dette svekket tilliten til Nav, men som vist tidligere har faktisk tilliten økt, heter det i undersøkelsen.
Forskjellig grad av økonomisk trygghet
Undersøkelsen viser også at det er forskjeller mellom brukergruppene i opplevelsen av økonomisk trygghet.
– Mens alderspensjonister og sykmeldte opplever større økonomisk trygghet, opplever personer med arbeidsavklaringspenger (AAP) og uføretrygd mindre grad av økonomisk trygghet, heter det i undersøkelsen.
Selv om AAP-mottakere har lavest opplevelse av økonomisk trygghet, viser årets undersøkelse en tendens til at denne gruppen opplever noe større trygghet i år enn i fjor.
Mindre fornøyd med saksbehandlingstid
Når det gjelder saksbehandlingstid, har tilfredsheten hatt en jevn nedstigende kurve de siste årene og ligger nå på omkring 65 prosent.
– Vi har dessverre over tid hatt lange ventetider på flere av ytelsene våre, blant annet på grunn av gamle datasystemer og utvikling og innføring av nye saksbehandlingsverktøy. Vi jobber kontinuerlig med tiltak som korter ned ventetidene, sier Holte.
Tilfredsheten med veiledning og søknadsprosess har økt siden i fjor, og ligger på omkring 75 prosent.
Etter en nedgang flere år på rad, er det nå 7 av 10 som er fornøyde med informasjonen på nav.no.
Flere saker
BRUDD: LO Stat-leder Elisabeth Steen ble ikke enig med staten i forhandlingene, og statsoppgjøret går for deres del til mekling.
Ole Palmstrøm
Statsoppgjøret: LO Stat går til mekling. De tre andre enige med staten
BLE IKKE ENIGE I FORHANDLINGENE: – Kommunesektoren er avhengig av hele laget av ansatte. Derfor har vi vært tydelig i vårt krav om at de også skal sikres økt kjøpekraft i årets oppgjør, sier Mette Nord.
Alf Ragnar Olsen
Brudd i kommuneoppgjøret. Fare for storstreik
Lisbeth Norshus fra FO Oslo er fornøyd.
Hanna Skotheim
Minst 20.100 kroner mer til ansatte i Oslo kommune
Marit Isaksen skal lede FOs delegasjon på LO-kongressen neste uke.
Hanna Skotheim
Jørn Eggum trekker seg: – Et klokt valg, mener FO
FOs Katrine Haugland Martinsen forteller at hun har et sterkt engasjement for fagbevegelsen og de samfunnspolitiske områdene.
Jan-Erik Østlie
Kathrine kan bli første sosionom i LO-ledelsen
Colourbox