Debatt:
«Er det enda mer vi må gjøre nå da?» Nye råd om bruker- og pårørendemedvirkning
Forventningene er overkommelige , og det finnes god støtte å få, skriver Tone Larsen Hoel.
Styrk Fjærtoft
Saken oppsummert
Helsedirektoratet har lansert nye nasjonale faglige råd om bruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltet. Hva betyr dette for ledere og ansatte?
Seniorrådgiver Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse
Når nye råd og retningslinjer kommer, kan mange kjenne på overveldelse og irritasjon: Er det aldri bra nok? Får vi enda flere krav?
Men de nye rådene handler ikke primært om å gjøre mer, men om å jobbe bedre, sammen med brukere og pårørende. Kort sagt: Forventningene er overkommelige – og det finnes god støtte å få.
God praksis skjer i møtet mellom mennesker, der fagkunnskap og erfaringskunnskap kombineres og bygger tillit.
Det foregår allerede mye godt samarbeid i tjenestene, men det er også rom for mer systematikk og bedre gjennomføring flere steder.
Det er hjelp å få
De 11 faglige rådene som Helsedirektoratet nå har gitt oss gjelder alle helse- og omsorgstjenester innen rus og psykisk helse. De omhandler medvirkning på tre nivåer: system-, tjeneste- og individnivå. Rådene vektlegger kompetanse, struktur og forutsigbarhet.
Mange gratis ressurser til støtte for å ta i bruk rådene finnes på blant annet Napha.no, Korus.no, RVTS.no, involvert.no og Helsedirektoratet.no.
Også vi ved Nasjonalt senter for erfaringskompetanse (erfaringskompetanse.no) har utarbeidet lett tilgjengelige og gratis nettressurser for å understøtte etterlevelsen av de faglige rådene og understøtte gode medvirkningspraksiser. Vi har blant annet laget en egen temaside der rådene presenteres og konkretiseres. Her finnes rådene i kortversjon, eksempler på medvirkning i praksis, verktøy som støtter medvirkning, nettforedrag og kunnskap om implementering. Senteret har også i mange år samlet erfaringer fra brukere og pårørende og systematisert denne kunnskapen for tjenestene.
Hvorfor nye råd?
Selv om rådene er nye, er kravene om medvirkning ikke det. Forut for arbeidet med rådene ble det imidlertid dokumentert et tydelig gap mellom hva ansatte mente de la til rette for, og hva brukerne faktisk erfarte når det gjeldt muligheter for medvirkning. Målet med rådene er derfor å:
• redusere dette gapet
• skape en felles forståelse av hva medvirkning innebærer
• styrke medvirkning på alle nivå
• redusere uønskede variasjoner i praksis
• bidra til bedre kvalitet i tjenestene
Rådene er ment som et hjelpemiddel for tjenestene, ikke en ekstra byrde.
Hvordan bruke rådene?
Rådene kan hjelpe ledere og ansatte med å vurdere egen praksis: Hva gjør vi allerede godt? Hvor er det forbedringsmuligheter? Fulltekstversjonen av rådene inneholder også tydelige begreps- og rolleavklaringer til hjelp når tjenestene skal invitere til dialog og samarbeid med brukere, pårørende og deres representanter.
For ansatte kan det innebære justering av holdninger, bedre samarbeid og mer aktiv bruk av verktøy som behandlingsplan, individuell plan og systematiske tilbakemeldinger.
Ledere må sikre at ansatte har tilstrekkelig kunnskap om medvirkning og forstå hvorfor det er viktig. De må legge til rette for systematikk, god kultur og samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner. Implementeringen må forankres i ledelsen.
Også beslutningstakere har et ansvar: De må sørge for at tjenester og ledere har ressursene som kreves for å imøtekomme nye forventninger.
Må alle gjøre mer?
Nei. Mange jobber allerede i tråd med rådene. For noen handler det kanskje om å tydeliggjøre eller strukturere det de gjør. For andre kan det kreve nye rutiner eller justeringer i praksis. Hensikten med rådene er ikke å overlesse ansatte med flere forventinger og krav, men å gi hjelp til videreutvikling av enda mer treffsikre og trygge tjenester gjennom godt samarbeid med de tjenestene er til for.
Kortversjon av rådene
Bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå for barn, unge og voksne
1) Ledere i rus- og psykisk helsefeltet skal ha kunnskap om bruker- og pårørendemedvirkning og vite hvordan relevante aktører kan medvirke i utforming av helse- og omsorgstjenestene
2) Kommunen og spesialisthelsetjenester i rus- og psykisk helsefeltet bør sikre systematisk samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner
Bruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå for barn, unge og voksne
3) Tjenesteledere i rus- og psykisk helsefeltet skal ha kompetanse om bruker- og pårørendemedvirkning
4) Tjenesteledere i rus- og psykisk helsefeltet bør sikre dialog med bruker- og pårørendeorganisasjoner og andre aktører i bruker- og pårørendefeltet for å tilrettelegge for samarbeid med disse
5) Tjenesteledere i rus- og psykisk helsefeltet bør sørge for systematisk bruker- og pårørendemedvirkning for å utvikle helhetlige tjenester tilpasset brukernes behov
Bruker- og pårørendemedvirkning på individnivå for barn, unge og voksne
6) Ansatte i rus- og psykisk helsefeltet bør ha et helhetlig perspektiv på den enkeltes levekår og livskvalitet i møte med brukere og pasienter (recovery-orientert tilnærming)
7) Ansatte i rus- og psykisk helsefeltet skal med utgangspunkt i brukerens/pasientens situasjon gi informasjon om hjelpen som tilbys, rettigheter og hvilke valgmuligheter som finnes
8) Behandling og oppfølging skal utformes i samarbeid med brukeren, og i tråd med brukerens egne mål for behandlingen og oppfølgingen
9) Ledere i kommunen og i spesialisthelsetjenesten i rus- og psykisk helsefeltet skal sørge for at ansatte har kompetanse om bruker- og pårørendemedvirkning, og at det benyttes kunnskapsbaserte tilnærminger i møte med brukeren
10) Ansatte i rus- og psykisk helsefeltet skal sørge for at barn og unge som pasient eller bruker får medvirke ved valg av tjenestetilbud, undersøkelses- og behandlingsformer
11) Ansatte i rus- og psykisk helsefeltet bør i dialog med bruker og pårørende, avklare forventninger, muligheter og ønsker knyttet til pårørendeinvolvering og samarbeid
Les mer på helsedirektoratet.no
Flere saker
Morten Gloppestad von Krogh er velferdsviter og leder i FOs nye landsdekkende klubben for statlige ansatte i Nav.
Simen Aker Grimsrud
– Vi trenger en leder som vil se på hele Nav-strukturen med nye øyne
Julianne Ferskhaug, byråd for sosiale tjenester i Oslo, er svært fornøyd med den nye handlingsplanen for rusfeltet i Oslo.
Hanna Skotheim
– Vi skal være byen som er flinkest på ruspolitikk
Kritiker Lone Bodot er en av dem som deler boktips for sosialarbeidere.
Helge Skodvin
Disse bøkene bør velferdsstatens hjelpere lese
Bengt synes det skrives for mye negativt om barnevernet. Selv er han fornøyd med hjelpen han fikk og vil gjerne rose barnevernet.
Hanna Skotheim
– Barnevernet har hjulpet meg med å være en god pappa
Siv Anita Haukdal er årets tillitsvalgt i FO og ble overrakt heder og ære av FO-leder Marianne Solberg.
Aslak Borgersrud
– Hun kjenner nesten hvert eneste medlem i hele landet
Trude Andersen tar en master i barnevernsarbeid og har tatt den eksamenen som flere studenter trenger flere forsøk på å bestå.
Hanna Skotheim


