Hanna Skotheim
Vilja jobber i en av landets mest utskjelte tjenester: – Jeg vil framsnakke Nav
Ansatte synes kritikken av Nav er urettferdig. Men for landets største pengebinge, er den ikke til å unngå, mener en ekspert.
Saken oppsummert
hanna@lomedia.no
Da Vilja Wessel Wik studerte sosialt arbeid, skulle hun absolutt ikke jobbe i Nav.
Nå har hun jobbet i Nav Fredrikstad i et par år, men hun pleier ikke å si det når hun møter nye mennesker i sosiale lag.
– Da sier jeg heller at jeg jobber i kommunen, eller at jeg er veileder, sier Wik.
Etter flere år i medleverturnus, ville Vilja Wessel Wik ha mer stabilitet. Da Nav søkte etter robuste ansatte som likte hektiske hverdager og å jobbe med ungdom, tenkte hun stillingen var som skapt til henne.
Hanna Skotheim
35-åringen synes ofte det blir mye kritikk mot systemet, spørsmål om Nav og gjerne om hvordan de bør gå fram i en konkret sak de selv er i eller kjenner til.
– Det er synd. Jeg kunne ønske flere visste hva det faktisk innebærer å jobbe i Nav, hvor mange oppgaver vi har. Hvor komplekst det er. Og hvor mye bra som skjer i Nav, hver eneste dag.
Dette er Nav
Rundt 22.000 sansatte.
Består av den statlige arbeids- og velferdsetaten og partnerskapet med hver enkelt kommune.
Cirka 15.500 er ansatt i staten og 6.500 i kommunene.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har det øverste ansvaret.
Etaten behandler blant annet søknader, gjør vedtak, gir råd og veiledning, utbetaler penger, fører regnskap og behandler klager.
Kommunen har ansvaret for å tilby sosiale tjenester og veiledning ved Nav-kontoret.
Negative saker
«Nav stoppet pengene uten forvarsel», «Følte seg som et gissel i Nav-systemet», «Brenna etter krisemøte med Nav», «Full forvirring rundt Nav-tiltakskaos», «Hele systemet må skrotes».
Disse titlene er blant de som kommer opp hvis du søker på Nav i ulike nettaviser.
Hanna Skotheim
Nav scorer stadig dårlig på omdømmeundersøkelser og har fått mye kritikk. Blant annet i 2023, da saksbehandlingen viste seg å være for dårlig og kommunikasjonen mellom saksbehandler og bruker var like så. Saker var for dårlig utredet og vedtak var ikke tilstrekkelig begrunnet.
Trygdeskandalen i 2019 gjorde ikke akkurat tilliten til Nav bedre.
På Nav i Fredrikstad er de ansatte lei av alle de negative medieoppslagene. Dessuten mener de at kritikken ofte rettes mot Nav som om det er én enhet. Det synes de er urettferdig.
– Vi gjør så mye bra, men det er ofte det negative som blir framhevet, sier sosionom og Nav-ansatt Mukhtar Qarbosh.
– Jeg har fått tilbakemelding fra folk om at de trodde det skulle bli en tøff kamp å kjempe med Nav, men så møtte de et hyggelig menneske som bare ville hjelpe, sier Mukthar Qarbosh.
Hanna Skotheim
– Stakkars saksbehandlere
Omdømmeekspert Trond Blindheim er ikke overrasket over Navs dårlige omdømme.
– Det er uunngåelig for landets største pengeportal og for et system som helst skal blidgjøre flest mulig mennesker.
Omdømmet til Nav
Sammen med Bane Nor og Statsbygg kommer Nav dårligst ut i en undersøkelse fra 2025. Undersøkelsen viser omdømmet til landets offentlige virksomheter.
I innbyggerundersøkelsen fra 2024 er Nav blant de tjenestene som innbyggerne er minst fornøyde med.
Med rundt tre millioner mennesker som fikk hjelp av Nav i fjor, gir det rom for mange floker og misforståelser, tenker Blindheim.
– Dessverre for Nav, har omdømme alt å si. Omdømme skapes av det folk vet og tror de vet. Det de har lest i avisene, sett på TV, hørt på radio. Omdømme er ikke noe Nav eier. Det er noe brukerne av Nav eier.
Det at Nav ofte omtales negativt, tenker han vil kunne gå utover stoltheten og motivasjonen til dem som jobber der.
– De ansatte prøver nok hele tiden å gjøre sitt beste, men så gjør regelverket det vanskelig. Og selv om kritikken går mot systemet og regelverket, er det de stakkars saksbehandlerne som må stå i stormen. Det kan nok oppleves urettferdig.
Skjuler Nav-kort
Rundt halsen bærer FO-tillitsvalgt og sosionom Christina Fritsvold et bånd dekket i Pride-fargene. I enden henger et hvitt kort med Nav-logoen vendt inn mot brystet. Hun har det aldri synlig.
Hanna Skotheim
Når hun skal levere barna på skolen, vet hun at det kan være foreldre der som har hatt kontakt med Nav.
– Jeg trenger ikke å fronte hvem jeg er i tilfelle det finnes foreldre som har fått vedtak og navnet mitt står på det, sier Fritsvold.
Hun har ingenting med vedtakene å gjøre. Hun er en kommunal beslutter. Det vil si at hun bare leser vedtakene og ser om de stemmer i henhold til lovverket. Men dette vet ikke brukerne.
En ting er å være bekymra for å møte misfornøyde brukere ute. En annen er å kunne skille på rollen sin.
De ansatte vil gjerne være seg selv som privatperson når de beveger seg ute i offentligheten, påpeker Fritsvold.
– Vi er ikke helt som bygningsarbeiderne som går rundt med uniformene sine hele dagen, sier sosionom Ellen Weel Strømshaug og smiler.
Vernepleier Monica Johansen nikker anerkjennende.
– Når jeg går over til byen, ser jeg mange andre som går rundt med ansatte-kortene sine. Jeg legger mitt i sekken hjemme og tar det på når jeg kommer til kontoret, sier hun.
Det er ikke nødvendigvis en bevisst handling. De er begge stolte Nav-ansatte. Men Johansen ser heller ikke noe hensikt med å ha det hengende fremme.
Ellen Weel Strømshaug begynte å jobbe på sosialkontoret i Fredrikstad i 2005. Hun trives godt og følger i dag opp deltakere tett for at de skal komme i jobb og har mye kontakt med arbeidsgivere.
Hanna Skotheim
Monica Johansen tar en telefon til en av dem hun følger opp. De skal snakke om jobben hennes, men brukeren spør også om hjelp til andre ting. Johansen svarer velvillig og støttende.
Hanna Skotheim
Forberedt
Arbeidspsykolog Stian Midtgård mener det er viktig for ansatte å erkjenne at den negative omtalen av Nav vil være der, selv om det kan oppleves urettferdig.
– Det handler ikke om å finne seg i det, men være forberedt på at det er en belastning, sier Midtgård, som blant annet holder kurs for Nav der emosjonelle krav er tema.
Han mener Nav-ansatte må bygge opp en indre stolthet over jobben de gjør.
– Nav-ansatte har en ufattelig viktig jobb og hjelper mange personer i det norske samfunnet. Når de står i den stormen samtidig som de klarer å holde fast i stoltheten, øker tilhørigheten. Det beskytter dem også mot kritikken.
– Kritikken rettes gjerne mot Nav som system, ikke enkeltmennesker. Hvorfor tar noen ansatte det personlig likevel?
– Man føler man må forsvare ting man ikke har noe med. Når noen angriper arbeidsplassen din, går du gjerne i forsvar. Det lureste er likevel å rulle med og anerkjenne kritikken.
Flere trenger hjelp
I Fredrikstad er det store forskjeller på dem som har mest og minst å rutte med. I østfoldbyen er også mange unge uføre.
De ansatte på Nav merker godt at antallet ungdommer som trenger hjelp, stadig øker.
Mukhtar Qarbosh opplever likevel at de i Nav Fredrikstad klarer å gjøre mye bra.
I løpet av hans ti år i Nav har Qarbosh veiledet og hjulpet ungdom ut i jobb.
– Det å kunne prøve å lose disse ungdommene videre i livet, er skikkelig gøy. Jeg er stolt og synes det er kult å jobbe i Nav.
Trives godt
Qarbosh sitter oppe i kantina med utsikt over Fredrikstad sentrum. Der, på andre siden av broa, er forskjellene blant de største i kommunen.
Hanna Skotheim
Siden de ansatte i Nav deler kantine med mange andre utenfor tjenesten, pleier de ikke å snakke så mye jobb her oppe – og det er egentlig ganske deilig, innrømmer Qarbosh.
Men denne dagen overskygges lunsjpraten av den pågående omorganiseringen. Alt er usikkert. Dessuten har de det bra som det er nå, synes sosionomen.
– Arbeidsmiljøet er hovedgrunnen til at jeg vil fortsette å jobbe her. Jobben er veldig givende, sier Qarbosh.
Årets medarbeiderundersøkelsen for Nav viser at åtte av ti er engasjert i jobben sin og færre ser for seg at de vil slutte i jobben enn for to år siden. Mange snakker også positivt om Nav til venner.
Det er imidlertid flere som opplever at det er et høyt tempo i jobben og at de har for mye å gjøre. Mange bekymrer seg også for om de vil få dårligere arbeidsvilkår i framtiden.
Trivsel i blant de ansatte
79 prosent føler seg engasjert minst en gang i uka.
Ansatte opplever at kompetanseutviklingen, den psykologiske tryggheten og støtten fra kolleger er blitt bedre siden forrige måling av arbeidsmiljøet.
De opplever å ha lav grad av kontroll over avgjørelser.
«Jobbusikkerhet» er risikofaktoren som peker seg mest ut som en utfordring.
Flere ansatte bekymrer seg for hvordan fremtiden vil se ut, og om man vil få dårligere arbeidsvilkår.
Kilde: MUST-undersøkelsen 2025, gjort av Direktoratet for forvaltning og
økonomistyring (DFØ) og Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
Ikke like mange klemmer
De ansatte i Nav Fredrikstad synes ofte de får positive tilbakemeldinger fra brukere de følger opp.
Her om dagen møtte Mukthar Qarbosh en bussjåfør som han hadde hjulpet ut i jobb. Bussjåføren hilste og smilte.
Slike tilbakemeldinger på at du har gjort noe godt for et annet menneske, holder Qarbosh gående.
– Jeg er ikke her for å gjøre livet vanskelig for folk, sier Qarbosh.
Kollega Christina Fritsvold, tror tilbakemeldingene fra brukere kommer an på arbeidsoppgavene.
– Jeg tror ikke du får like mange klemmer når du jobber med sosialhjelp. Det er mange som opplever at de ikke blir møtt på behovene de har.
Hanna Skotheim
For få hender
Kritikken mot Nav-ansatte handler ofte om at de ikke klarer å hjelpe folk, manglende empati og dårlig begrunnede vedtak.
Sannheten for de Nav-ansatte er at de må forholde seg til hvordan lovverket i systemet er. De er også preget av for få hender på mange oppgaver.
Nav har satt seg et mål om at én veileder skal følge opp 50 unge. Målet ble satt da regjeringens ungdomsgaranti kom på plass for to år siden. Tiltaket skal sikre god og tett oppfølging av unge som trenger det og hjelpe dem ut i utdanning og jobb.
En av ungdomsveilederne ved Nav Fredrikstad har 118 unge i sin portefølje.
Nav opplyser om at de sakte, men sikkert er på vei mot å nå målet sitt. Men at de fortsatt ikke er der de skal være.
Sikkerhet og avstand
Kritikken mot Nav handler også om at det tar lang tid før de som trenger hjelp, møter et menneske.
Først blir de møtt av en vekter utenfor og så må de taste inn informasjon om seg selv. For noen som ikke er særlig digitale, kan dette være utfordrende.
Hvis en bruker oppleves truende, settes det inn sikkerhetstiltak. Det vil si at de alltid skal være to i samtalen og de kan gi beskjed til vekteren om at han må følge litt ekstra med. Her er vekteren og mottaket hos Nav Fredrikstad.
Hanna Skotheim
Deretter må de sitte og vente, ofte i et rom med mange andre. Hvis det ikke er plass, må de i verste fall vente utenfor – i all slags vær.
Når det er deres tur, må de gjennom en sluse før de kommer inn på et sterilt kontor. Først da møter de veilederen sin.
Dette sikkerhetsregimet er kommet på plass for å sikre ansatte og brukere etter at det har vært flere alvorlige hendelser på Nav-kontorer.
Ildsjelene må løftes fram
Nav-direktør Hans Christian Holte erkjenner at Nav scorer dårlig i omdømmeundersøkelser og til tider får mye kritikk.
Han synes det er viktig at journalister utfordrer et mektig system som Nav, men han mener også at Nav må jobbe mer for å få ut de gode sakene. For de finnes det mange av, mener Holte.
– Som øverste leder i Nav er jeg opptatt av å balansere oppfatningen, slik at de som har behov for Nav ikke får et skremmebilde som ikke stemmer.
– Kritikken mot Nav stemmer ikke?
– Det overordnede bildet vi får av Nav kan preges av de negative sakene som dominerer. Men det er så mange dedikerte folk i førstelinja som jeg virkelig mener bør løftes fram som de ildsjelene de er.
Han er fornøyd med Navs egne undersøkelser som viser at brukere er blitt mer fornøyde med hjelpen de har fått fra Nav. Folk har både mer tillit til forvaltningen og opplever Nav mer tilgjengelig enn tidligere.
Så fornøyde er brukere med Nav
Tilfredsheten har økt fra 76 prosent i 2023 til 78 prosent i 2024.
Tilliten har økt fra 71 prosent i 2023 til 74 prosent i 2024.
Opplevelsen av tilgjengelighet har økt fra 57 prosent i 2022 til 63 prosent i 2024.
Unge brukere var mer fornøyde i 2024 enn året før, men er fortsatt lavere enn hos brukere over 30 år.
Aktivitetene de unge har deltatt i vurderes som noe mindre nyttig enn i 2023.
De eldre har mer positive erfaringer enn de yngre når det gjelder både tillit til Nav og opplevd tillit fra Nav til brukerne.
Likevel mener Nav-direktøren at det er viktig at han og resten av ledelsen i Nav tar innover seg at jobben i Nav krever mye av den enkelte.
– Vi må se på hvordan vi kan følge dem opp best mulig.
– Hva tenker du om at noen ansatte skjuler kortet sitt og unnlater å si at de jobber i Nav når de er på fest?
– Nav berører mange mennesker, og mange i nærmeste krets kan ha historier om Nav. Jeg har forståelse for at det av og til kan være deilig å ta fri fra det. Samtidig jobber jeg for at de ansatte først og fremst skal føle på stolthet.
– Vil framsnakke Nav
I Fredrikstad, nede i Nav-mottaket, gjør sosionom Vilja Wessel Wik seg klar til samtale med en bruker.
Hanna Skotheim
Det tok litt tid å bli varm i trøya i jobben, men i dag føler Vilja Wessel Wik seg trygg. Når hun ser på kollegene sine, ser hun mye hjerterom og dedikasjon.
Hanna Skotheim
Hun liker den uforutsigbare hverdagen på Nav. Det gjør dagene mer spennende, selv om læringskurven også har vært bratt siden hun hadde sin første dag.
– Jeg vil aller helst framsnakke Nav fordi det skjer så mye bra her.
Men det er også en tøff jobb, erkjenner Wik. Belastningene er mange.
Når arbeidsdagen går mot slutten, putter Wik gjerne Nav-kortet i lomma. Det hender hun møter på menneskene hun har saken til utenfor dørene.
– Jeg vil verne om fritida mi.
Vil du ha nyhetsbrev fra Fontene? Meld deg på her

