Nyttig om fritidsbistand
Anders Midtsundstad:
Fritid med bistand
En metode for å støtte sosial inkludering.
Fagbokforlaget 2013
Solfrid Rød
Saken oppsummert
Fritid med Bistand (FmB) går ut på å hjelpe mennesker med ulike bistandsbehov inn i fritidsaktiviteter. Metoden er den eneste kjente metoden som synliggjør hvordan man systematisk kan arbeide for å bistå personer i deres inkluderingsprosess.
Metoden bygger på et mestringsperspektiv, med vekt på den enkeltes ønsker og behov.
Målsettingen er at deltakere blir inkludert i selvvalgte kultur- og fritidsorganisasjoner.
Hovedbudskapet i boka er at det finnes en metode for å medvirke til at enkeltpersoner kan bli inkludert i frivillige organisasjoner på fritidsarenaer.
Boka er delt inn i to deler, fordelt på fem kapitler.
Første del er Teorigrunnlaget og andre del er Metoden-fase for fase.
Vi får en kort historisk bakgrunn for situasjonen i dag og de utfordringer som finnes.
Forfatteren viser til lovverk, ulike måter å organisere arbeidet på, brukerperspektivet og forskjellige erfaringer.
Boka setter søkelys på ulike måter å organisere rehabiliteringsarbeidet på. Den gjelder for alle som har behov for bistand for å kunne inkluderes i en fritidsaktivitet.
Styrken til boka er at den er forankret i både teori og praksis. Den gir en konkret oppskrift, trinn for trinn, på hvordan man kan gå fram. Og den viser til eksempler som gjør lesingen mer levende. Den gir ny kunnskap og inspirasjon, samtidig som den er realistisk og konkret.
Innholdet er både nyttig og viktig. Den beskriver en enkel metode for å støtte sosial inkludering i fritidsaktiviteter, noe som vil ha stor betydning for den enkeltes livskvalitet.
Forfatteren har en bred bakgrunn, både teoretisk og praktisk, for å kunne skrive om dette temaet. Han er universitetslektor ved Universitetet i Agder og har arbeidet med å tilrettelegge fritid for andre i over 10 år.
I tillegg har han egne erfaringer fra brukersiden, innen egen familie.
Siste kapittel er skrevet av Jorunn H. Midtsundstad, som er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Agder.
Målgruppen er studenter i ulike helse-, sosial- og kulturfaglige utdanninger. Den er høyst aktuell for ansatte i offentlig og frivillig sektor som er opptatt av hvordan man kan tilrettelegge fritid for andre. Den er også nyttig for brukergruppene og deres pårørende.
Flere saker
Hanna Skotheim
– Jeg vet mye om hva som fungerer og ikke fungerer i velferdsstaten
Barnevernsarbeidere i Østfold øver på scenarioer for å bli bedre i yrket. Camilla Galstad spiller rusa mor.
Anne M. Odland
Camilla spiller rusa mor: – Rollespill gjør oss bedre
Da Bredtveit høysikkerhetsavdeling ble stengt, flyttet 30 kvinner hit til Ullersmo fengsel.
Gorm Kallestad/NTB
Flere slår alarm om kvinner i fengsel: – Vi er understimulerte og nedprioriterte
Kvinnen på bildet er medlem av urfolksorganisasjonen CPK som arbeider for å beskytte urfolks rettigheter mot selskaper som driver med skogbruk, vannkraft og gruvedrift.
Hanna Skotheim
– Vi eksisterer ikke i dette rasistiske systemet
Berit Jacobsen er leder i Norsk barnevernlederforening. Hun mener det ikke nødvendigvis er mindre krevende å jobbe i en liten barnevernstjeneste.
Fartein Rudjord
Skal ledere i små barnevernstjenester tjene minst?
Brian Cliff Olguin