Slik tar du vare på arbeidskroppen
Ta lette knebøy eller gå en runde. Her er fysioterapeutens tips til deg som sitter i jobben.
Se om du kan legge opp arbeidsdagen med varierte oppgaver. Kan du variere konsentrasjonsarbeid med andre gjøremål, slik at du ikke blir sittende anspent for lenge?
Colourbox
Saken oppsummert
anne@lomedia.no
Sitter du mye i jobben? Christine Skartum er bedriftsfysioterapeut ved Saga bedriftshelsetjeneste og gir deg disse rådene:
Christine Skartum, bedriftsfysioterapeut.
Privat
1. Varier mer og sitt mindre. Menneskekroppen er laget for å være i variert bevegelse og ikke bare sitte foran skjermen. Lange perioder med stillesitting bør avbrytes regelmessig. Ta korte pauser med lett muskelaktivitet i noen minutter, minimum en gang hver time: Reis deg opp, hent kaffe, strekk på armer, bryst, bøy hofte, ta lette knebøy eller gå en runde. Ta gjerne et møte gående eller stående. Og prøv gjerne å stå og jobbe. Start med å stå fem minutter, og så kan du øke etter hvert.
2. Vær bevisst på arbeidsstillingen. På en stol skal vi helst sitte med hoftene litt høyere enn knærne, samtidig som føttene er i gulvet. Pass på at du har god støtte i korsryggen og støtte for 2/3 av lårene. Bordet skal være så høyt at underarmene hviler på bordet med cirka 90 graders vinkel i albuene samtidig som føttene er i gulvet. Det er nok å ha underarmsstøtte på den nederste tredelen av underarmen mot håndleddet. Folk sitter ofte for langt unna bordet og lener seg innover. Dette kan gi økt risiko for plager i nakke og rygg. Man bør sette seg så nært bordet som mulig, og hvile underarmene på bordet uten å trekke tastaturet for langt fram.
3. Planlegg og organiser arbeidsdagen. Se om du kan legge opp arbeidsdagen med varierte oppgaver. Kan du variere konsentrasjonsarbeid med andre gjøremål, slik at du ikke blir sittende anspent for lenge? Tidspress kan oppstå om planleggingen er dårlig, og hvis man har dårlig tid vil det å bruke hjelpemidler og jobbe best mulig ergonomisk komme i andre rekke.
4. Sett tydelige grenser for arbeid og fritid. Lag deg ritualer som markerer overgang fra jobb til fritid, spesielt om du jobber hjemme. Du kan skru av varsler for epost på telefonen, pakke vekk laptop. Digitalisering har gjort at grensene mellom arbeid og fritid kan oppleves flytende og hjemmekontor gjør at man mister faste rammer.
5. Invester fritiden i fysisk aktivitet. Det kan bidra til større trivsel og bedre arbeidsmiljø, som er viktige faktorer for sykefraværet. Man ser at ansatte som er i god form yter mer og er mer opplagte. Tips til å opprettholde aktivitet: Bli for eksempel med i en treningsgruppe på sosiale medier. Å trene sammen med andre kan gi inspirasjon, fellesskap og øke motivasjon.
Flere saker
Ole Henrik Kråkenes er fornøyd med at FO-medlemmene mest sannsynlig får reallønnsvekst i år.
Jan-Erik Østlie
Jobber du i en ideell organisasjon? Her er den nye lønna di
Jannicke Larsen, nestleder i FO, har ansvaret for å følge opp rapporten om organiseringen i forbundet.
Hanna Skotheim
Etterlyser bedre kontakt med FO sentralt: – Det må vi ta på alvor
Younas Mohammad-Roe er leder ved Barnevernvakten i Oslo. Han mener det må finnes en nasjonal døgnåpen tolketjeneste man kan henvende seg til.
Hanna Skotheim
Barnevernvakten må ringe tolker midt på natta, uten å vite hvem som er ledig for oppdrag
Sebastian Mortensen landet drømme-lærlingplassen på verkstedet til Lamborghini i København.
Hanna Skotheim
Da fagforeningen sikret ham bolig, fikk 17-åringen drømmejobben
Lene Vågslid ble barne- og familieminister 4. februar i år. Nå har hun fått Stortinget med på å fjerne kravet om master for ansatte i barnevernet.
Brian Cliff Olguin
– Et rigid masterkrav sikrer ikke kvalitet i barnevernet
Sykepleiere kan ha en arbeidshverdag med mye psykisk press.
Gorm Kallestad / NTB